varsagod.webblogg.se

2017-11-07
11:11:27

Kladdkaka

Den 7 november varje år är det kladdkakans dag och det måste självklart firas!
Dagen till ära har jag tagit fram ett nytt recept på glutenfri och vegansk kladdkaka.

Detta är ju tredje receptet som jag lägger ut på mindre än en vecka men nu kommer det tyvärr att dröja några dagar innan det kommer fler recept. Jag har flera recept klara men som jag inte har fått tid till att fota.
Nu har jag dessutom börjat provbaka årets julrecept, en aningen sent kanske men igår gjorde jag första omgången med lussebullar. Jag får se hur många recept jag hinner få klart innan jul men jag hoppas att det blir en hel del!
 
Ingredienser:
 
135 g rismjöl
65 g majsmjöl
40 g mandelmjöl
70 g kakao
2½ msk vaniljsocker
2/3 tsk bakpulver
¾ krm salt
180 g fuktigt farinsocker
70 g mörk vegansk choklad
225 g veganskt margarin
200 g soja-matlagningsgrädde
110 g ljus sirap
 
Olja och kokosflingor till formen
 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en springform med 23 cm i diameter med olja och kokosflingor.
Blanda mjöler, kakao, vaniljsocker, bakpulver och salt i en skål.
Rör ner farinsocker.
Hacka chokladen väldigt fint. 
Smält margarin i en kastrull.
Ta bort kastrullen från plattan och rör ner grädde och sirap.
Tillsätt choklad och rör tills den smält.
Vänd ner chokladblandningen i de torra ingredienserna och blanda väl utan att ta in för mycket luft i smeten.
Häll smeten i springformen och grädda i mitten av ugnen i 18-23 minuter, låt svalna efter gräddning.
Servera med vispad sojagrädde eller vegansk glass.
 
matbloggar.nu myTaste.se