varsagod.webblogg.se

2015-07-23
22:24:38

Piroger med nässelfyllning

* Gör fyllningen när pirogdegen jäser.
* Havremjölk kan bytas ut mot sojamjölk eller annan växtmjölk om en inte tål ren havre.
* Blir 6 stycken

Ingredienser:

Deg:

15 g jäst
250 g hemmagjord havremjölk
1 tsk agavesirap
½ msk fiberhusk (2 tsk)
100 g veganskt margarin
3/4 tsk salt
180 g bovetemjöl
90 g majsmjöl
60 g rismjöl

Fyllning:

1 gul lök
60 g färska brännässlor
80 g naturell fast tofu
Salt
Svartpeppar
Timjan


Olivolja till pensling.

Gör såhär:

Deg:

Smula sönder jäst i en assistent.
Häll på lite havremjölk och rör ut jästen.
Rör ner resten av havremjölken och sirap.
Rör ner fiberhusk och låt svälla 10 min.
Blanda under tiden mjöler i en skål.
Sätt efter 10 min på assistenten och tillsätt margarin.
Sikta ner mjölblandningen och låt assistenten gå i 4 min.
Tillsätt salt och låt gå 1 min.
Täck med lock/plastfolie och låt jäsa i ca 1½ h.
Vänd upp degen på ett lätt mjölat bakbord och knåda lite grann.
Kavla ut degen tunt till en rektangel 39 x 26 cm och skär ut kvadrater, 13 cm i diameter.
Lägg plattorna på bakplåtspappersklädda plåtar.
Lägg i fyllning på varje degplatta och vik ihop till trianglar.
Tryck ihop kanterna med en oljad gaffel.
Pensla med olivolja.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min tills de fått färg.
Pensla med olja igen när de är färdiggräddade.

Fyllning:

Doppa nässlorna i lättsaltat, kokande vatten.
Sila bort vattnet och skölj med kallt vatten.
Klipp till mindre bitar.
Riv tofun.
Hacka löken fint och blanda med nässlor och tofu i en skål.

matbloggar.nu myTaste.se